Interview_8

Η συγγραφέας με την ανατρεπτική γραφή, κ. Βούλα Μάστορη, μας μιλάει για το μυθιστόρημά της «Γυναίκα μπονσάι» που έχει αγαπηθεί πάρα πολύ και εξηγεί το «διαφορετικό» και «ξεχωριστό» μπορεί να βρει σε αυτό ο αναγνώστης. Επίσης μας εξηγεί πώς μία ώριμη γυναίκα μπορεί να γράψει για έφηβους αναγνώστες, ειδικά στο πλαίσιο της σύγχρονης κοινωνίας, όπου μαστίζεται από την οικονομική και κοινωνική κρίση και τέλος καταθέτει την άποψή της για την αντικατάσταση του παραδοσιακού βιβλίου από το e-book.

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα:

Η Βούλα Μάστορη υποψήφια για το Διεθνές Βραβείο Άντερσεν 2008, υπηρετεί την παιδική λογοτεχνία από το 1974 και έχει στο ενεργητικό της, μέχρι στιγμής, πάνω από 40 βιβλία για παιδιά και 2 για ενήλικες (“Το παραμύθι των ψυχών” και “Γυναίκα μπονσάι”). Ανήκει στους συγγραφείς που ανανέωσαν την ελληνική θεματολογία της παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας. Τα έργα της διακρίνονται από ρεαλισμό και από μία φεμινιστική διάθεση. Έχει βραβευτεί από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, την Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών, το Υπουργείο Πολιτισμού και έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας 2005 και με αναγραφή στον Διεθνή Τιμητικό Πίνακα ΙΒΒΥ. Αποσπάσματα βιβλίων της διδάσκονται στα αναγνωστικά και ανθολόγια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. 

– Κυρία Μάστορη, θα ήθελα να μας μιλήσετε για το τελευταίο σας βιβλίο με τον τίτλο “Γυναίκα Μπονσάι”. Σε ποιους απευθύνεται το συγκεκριμένο βιβλίο, ποια είναι η ιστορία του και τι ξεχωριστό θα βρει ο αναγνώστης σε αυτό;

-Το «Γυναίκα μπονσάι» απευθύνεται σε ενήλικους αναγνώστες και η ιστορία του έχει ως εξής: Μία Ελληνίδα ταξιδεύει στην Ιαπωνία για να δει την κόρη της, η οποία ζει εκεί με έναν Ιάπωνα. Είναι δυο γυναίκες με εντελώς διαφορετικές απόψεις και θέσεις:από τη μια, η μητέρα φεμινίστρια, αντισυμβατική κι εναντίον του γάμου, αρνείται ν’ αποκαλύψει τον πατέρα στην κόρη για να την έχει όλη δική της. από την άλλη, η κόρη, ανέκαθεν αντίθετη με τις επιλογές της μητέρας, δεν τη συγχωρεί που της έχει στερήσει τον πατέρα και ετοιμάζεται να παντρευτεί τον Ιάπωνά της και να κάνει οικογένεια σύμφωνα, μάλιστα, με τις παλιές ιαπωνικές παραδόσεις. Τελικά εκεί, στην Ιαπωνία, η σχέση των δύο γυναικών επαναπροσδιορίζεται. Σε αυτό το βιβλίο ο αναγνώστης, εκτός από τη χαρά της ανάγνωσης, την οποία ελπίζω να βρει (διότι δεν είναι όλα τα βιβλία για όλους τους αναγνώστες), σίγουρα θα βρει πολλά για την Ιαπωνία και τη φιλοσοφία της, για την σχέση μητέρας-κόρης και ίσως βρει κάτι και από τον εαυτό του…

-«Τα Ελληνόπουλα δεν διαβάζουν βιβλία»:μύθος ή πραγματικότητα;

Τα Ελληνόπουλα, όπως και όλα τα παιδιά σε όλον τον κόσμο, διαβάζουν όταν γνωρίζουν το βιβλίο. Αυτή η γνωριμία όμως δεν γίνεται ή τουλάχιστον δεν γίνεται όπως θα έπρεπε εδώ στην Ελλάδα. Είναι θέμα παιδείας μας.

-Είσαστε μία πολυγραφότατη συγγραφέας, με πολύτιμη συμβολή στην ελληνική λογοτεχνία. Θα μπορούσατε, στηριζόμενη στην εμπειρία σας, να μας καταθέσετε κάποιες συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με τον τρόπο προώθησης της λογοτεχνίας για παιδιά και εφήβους στην Ελλάδα. Τι θα μπορούσαν να κάνουν οι γονείς σε ένα πρώτο επίπεδο, οι εκπαιδευτικοί σε ένα δεύτερο και σε ένα τρίτο επίπεδο η οργανωμένη Πολιτεία;

Οπωσδήποτε η εξοικείωση ενός παιδιού με το βιβλίο πρέπει να αρχίζει στην οικογένεια και να συνεχίζεται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο κάθε τρόπος προώθησης (και υπάρχουν διάφοροι, που δε μου επιτρέπει ο χώρος να αναφέρω) βασίζεται πρώτα απ’ όλα στην πραγματική βιβλιοφιλία εκείνου που θα αναλάβει το έργο. Αυτός που αγαπάει το βιβλίο βρίσκει πάντα τρόπο να μεταδώσει αυτή την αγάπη του στο παιδί.

-Είναι καλοκαιράκι…ευκαιρία για να διαβάσουμε καλά βιβλία! Ποιο βιβλίο σας προτείνετε στους εφήβους;

Το πιο πρόσφατο: το «Ψίθυροι αγοριών».

-Πάντοτε αναρωτιόμουν…πώς μπορεί μία ώριμη γυναίκα να μπει στην ψυχολογία ενός εφήβου, να αφουγκραστεί τον παλμό του και να γράψει για ζητήματα που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του; Εσείς, από πού αντλείτε την έμπνευσή σας, αλλά και στοιχεία, για να γράψετε για τον έφηβο κάθε εποχής;

Ως συγγραφέας ενδύομαι την ψυχή των ηρώων μου, νηπίων, παιδιών, εφήβων ή ενηλίκων. Μετά όλα έρχονται φυσικά και αβίαστα. Οπωσδήποτε προσπαθώ να ενημερώνομαι συνεχώς και ένα πολύ χρήσιμο μέσον ενημέρωσης είναι για μένα το διαδίκτυο.

-«Νεανική λογοτεχνία του χθες και του σήμερα»:ποιες είναι, κατά την άποψή σας, οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές;

Η νεανική λογοτεχνία σήμερα πρέπει να αγγίζει άμεσα τα ενδιαφέροντα και τα προβλήματα των σύγχρονων νέων –ακόμη και όταν το θέμα αναφέρεται στο παρελθόν– και η τεχνική της γραφής να είναι προσαρμοσμένη ανάλογα. Παλιά έφτανε ένα βιβλίο για εφήβους να είναι καλογραμμένο.

-Έχει αλλάξει ο δικός σας τρόπος γραφής από χθες στο σήμερα; Πιστεύετε ότι οι συγγραφείς πρέπει να προσαρμόζουν τη γραφή τους στα δεδομένα κάθε εποχής και αν ναι, με ποιον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

Γράφω σήμερα όπως έγραφα και χτες, και η γραφή μου σόκαρε τότε κι εξακολουθεί να σοκάρει μερικούς ενήλικους ακόμη και σήμερα. Όμως το μότο μου είναι: στα παιδιά λέω πάντα την αλήθεια γιατί την αξίζουν. Η γραφή που λέει την αλήθεια είναι διαχρονική. Με την πάροδο του χρόνου τα μόνα που ίσως θα έπρεπε να αλλάζουν, επαναλαμβάνω, είναι η θεματολογία και η τεχνική.

-Στα έργα σας δίνετε μία ιδιαίτερη έμφαση στη γυναίκα; Για ποιο λόγο; Θέλετε να περάσετε κάποια μηνύματα μέσα από το ρόλο της γυναίκας;

Είναι αλήθεια ότι πολλά βιβλία μου έχουν γυναικείους κεντρικούς χαρακτήρες, αλλά δεν το κάνω για να περάσω κάποιο μήνυμα ή για να δώσω έμφαση στη γυναίκα. Απλά συμβαίνει.

-Στο πλαίσιο μίας κοινωνίας που μαστίζεται όχι μόνον από την οικονομική κρίση, αλλά και από την κρίση αξιών και ιδεών, πιστεύετε ότι είναι πιο δύσκολο για ένα συγγραφέα να ασχοληθεί με τη λογοτεχνία για εφήβους; Τι είναι αυτό που, κατά την δική σας κρίση, αναζητά ο έφηβος σήμερα σε ένα μυθιστόρημα;

Τώρα περισσότερο από ποτέ θα πρέπει να ασχοληθούμε με τη λογοτεχνία για εφήβους. Πάντα ήταν ο πιο δύσκολος αναγνώστης, αλλά σήμερα είναι ακόμη πιο δύσκολος. Θα πρέπει αυτά που γράφουμε να τους αγγίζουν άμεσα, να τους διασκεδάζουν και έμμεσα να ακονίζουν την κρίση τους. Επιγραμματικά θα έλεγα ότι ο έφηβος σήμερα θέλει να διαβάζει για το σήμερα…

-Ποια είναι η άποψή σας για τη σχέση βιβλίου-Διαδικτύου; Μπορεί το κλασικό βιβλίο να αντικατασταθεί από τα e-books και γενικά να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία ως μέσο προώθησης της λογοτεχνίας;

Στο μέλλον το βιβλίο θα είναι ηλεκτρονικό, θέλουμε δε θέλουμε. Προσωπικά είμαι θετική σε τούτη την προοπτική. Η μόνη μου επιφύλαξη είναι κατά πόσο θα διαφυλαχτούν τα πνευματικά δικαιώματα, διότι, αν ο συγγραφέας δεν πληρώνεται, θα στραφεί σε άλλο επάγγελμα για να ζήσει, οπότε «αντίο λογοτεχνία!». Οπωσδήποτε η τεχνολογία όπως εξελίσσεται μπορεί να γίνει ένα άριστο μέσον προώθησης της λογοτεχνίας.

-Τα παιδιά, παγκοσμίως, στρέφονται σε βιβλία τύπου “Χάρι Πότερ”. Πού οφείλεται αυτή η τάση και πώς την κρίνετε;

Το πώς και γιατί ένα βιβλίο γίνεται ευπώλητο είναι απροσδιόριστο, αλλιώς όλοι μας θα γράφαμε κι από έναν «Χάρι Πότερ». Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί τα παιδιά στράφηκαν προς αυτό το βιβλίο. Θέμα διαφήμισης; Προώθησης; Ή μαγείας; Ειλικρινά δεν ξέρω.

-Θα μας αποκαλύψετε το επόμενο συγγραφικό σας εγχείρημα;

Γράφω ένα μυθιστόρημα για ενήλικες πάλι. Το τρίτο που απευθύνεται σε αυτούς. Το πότε και αν τελειώσει είναι αόριστο.

-Υπάρχει κάποιο θέμα με το οποίο δεν έχετε ασχοληθεί στα βιβλία σας μέχρι σήμερα και αισθάνεστε την ανάγκη να γράψετε γι’ αυτό μελλοντικά;

Όταν νιώθω την ανάγκη να γράψω για κάποιο θέμα το κάνω πάραυτα. Δεν έχω απωθημένα.

-Βάσει ποιών κριτηρίων, θα χαρακτηρίζατε ένα βιβλίο «επιτυχημένο»;

Επιτυχημένο βιβλίο για μένα είναι αυτό που δεν παλιώνει με το χρόνο.

-Κυρία Μάστορη, σας ευχαριστώ για την πολύ όμορφη και ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μου παραχωρήσατε.

Κι εγώ σας ευχαριστώ. 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s