Η ολιστική και σε βάθος προσέγγιση των ζητημάτων που αφορούν το σύγχρονο σχολείο


Κατάθεση σκέψεων και προτάσεων με αφορμή τον βάναυσο ξυλοδαρμό 17χρονου μαθητή από ομάδα συμμαθητών του

Πολλά και σοβαρά ζητήματα που πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε με ολιστική προσέγγιση, κοινωνική ευαισθησία και ουσιαστικό ενδιαφέρον. Δεν συμφωνώ με ημίμετρα και προσωρινές λύσεις. Η πρόληψη και η έγκαιρη παρέμβαση είναι εξαιρετικά σημαντικές, όπως και η ενίσχυση θετικών δράσεων που θα φέρουν πιο κοντά τα παιδιά και με τους συμμαθητές και με την εκπαιδευτικη κοινότητα. Όταν μαθητές 16-17 ετών δεν συνειδητοποιούν την κοινωνική και ποινική απαξία τόσο ακραίων συμπεριφορών, τότε υπάρχει ένα σοβαρό έλλειμμα παιδείας που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Να ξεκινήσουμε από τα βασικά που όμως δεν είναι ούτε αυτονητα, ούτε δεδομένα. Όπως σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ενσυναίσθηση, συνεργατικοτητα.

Η ηλικία των ατόμων που υιοθετούν αυτές τις αποκλίνουσες συμπεριφορές κρούει, κατά την προσωπική μου ερευνητική θέση, δυνατό «καμπανάκι κινδύνου». Όπως διαπιστώνεται στις υπό διερεύνηση υποθέσεις, πλέον αναφερόμαστε σε μαθητές μεγαλύτερων ηλικιών, 16-17 ετών (και άνω), στοιχείο που είναι ανησυχητικό, γιατί έρχεται σε αντίθεση με τα έως τώρα ερευνητικά πορίσματα, βάσει των οποίων οι μαθητές στις μεγαλύτερες τάξεις του σχολείου και ειδικά στο Λύκειο επικεντρώνονται περισσότερο στις σχολικές τους σπουδές και στην επίτευξη των στόχων τους, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι εντάσεις και οι συγκρούσεις με τους συμμαθητές τους. Οι ακραίες όμως συμπεριφορές, με κύριο χαρακτηριστικό την ακραία σωματική και λεκτική βία, στους χώρους μάλιστα του σχολειου και στη διάρκεια μαθημάτων, αποκαλύπτουν την έλλειψη ενσυναίσθησης και τη μη συνειδητοποίηση της βαρύτητας της πράξης και αυτά ακριβώς τα στοιχεία με προβληματίζουν και είναι αναγκαίο να αντιμετωπιστούν έγκαιρα και με τρόπο ουσιαστικό και ολοκληρωμένο, όχι υπό το καθεστώς πανικού και όχι υπό την πίεση μίας συγκεκριμένης υπόθεσης, αλλά σε βάθος και στην ουσία τους.

Το γεγονός ότι μαθητές Λυκείου επιτίθενται με τόση μεγάλη βιαιότητα, θέτοντας σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα και την ψυχική υγεία συμμαθητών τους, καταδεικνύει όχι μόνο τη σοβαρότητα αλλά και την πολυπλοκότητα του θέματος και πιο συγκεκριμένα, φέρνει στην επιφάνεια ένα ακόμα μείζον ζήτημα που σχετίζεται με τη μη συνειδητοποίηση της κοινωνικής και ποινικής απαξίας πράξεων από μαθητές που θα έπρεπε να είναι πιο συνειδητοποιημένοι, καθώς ετοιμάζονται να μπουν στον κόσμο των ενηλίκων. Αποδεικνύεται όμως ότι, αποφοιτώντας από το Λύκειο, κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην ενήλικη ζωή, με ένα σοβαρό έλλειμα παιδείας και κοινωνικής ευαισθησίας. Άρα, το ζήτημα είναι πολύ πιο σύνθετο και με πολύ πιο βαθιές ρίζες. Θα τονίσω επομένως ότι, εάν δεν αντιμετωπιστεί με τρόπο αποτελεσματικό η κρίση αξιών που ταλανίζει τη σύγχρονη κοινωνία και κατά συνέπεια το σχολείο ως μικρογραφία της κοινωνίας, οι συμπεριφορές από κάποιες ομάδες μαθητών, μεγαλύτερης μάλιστα ηλικίας (από 16-20 ετών το προσδιορίζω ηλικιακά) θα γίνονται πολύ πιο σκληρές και βίαιες.

Leave a comment

Filed under Ζητήματα Εκπαιδευτικά, Ζητήματα Κοινωνικά

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.