Πώς να βοηθήσω το παιδί μου να γίνει πιο επιμελές;


«Πώς να βοηθήσω το παιδί μου να γίνει πιο επιμελές;», με ρώτησε αγχωμένη τις προάλλες μία μανούλα. Πραγματικά, ένα μεγάλο άγχος των γονιών είναι ο τρόπος με τον οποίο θα βοηθήσουν ουσιαστικά τα παιδιά τους να αποκτήσουν μεγαλύτερο αίσθημα υπευθυνότητας και να γίνουν πιο επιμελή. Στο δημόσιο σχολείο-φυλακή, όπου το εκπαιδευτικό σύστημα εξακολουθεί να είναι εξοντωτικό, βαθμοθηρικό –και ένας Θεός ξέρει γιατί- στηρίζεται στη μετάδοση χιλιάδων χρονολογιών, ονομάτων και γενικά ξερών και ανούσιων «πραγμάτων», τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς δυσκολεύονται να μεταδώσουν στα παιδιά την αγάπη για την ουσιαστική γνώση και το πολύτιμο αίσθημα ευθύνης. Ωστόσο, έχουμε το ηθικό «χρέος» εμείς οι εκπαιδευτικοί και ασφαλώς οι γονείς να «παλέψουμε» ακόμα και μέσα σε αυτό το σκληρό και καταπιεστικό περιβάλλον.
Όπως έχω γράψει κι άλλες φορές σε κείμενά μου σε αυτήν τη σελίδα, «μαγικές συνταγές» δεν υπάρχουν. Πρέπει πάντα να έχουμε υπ’ όψιν μας ότι τα παιδιά μας δεν είναι υπεράνθρωποι, ακόμα και τα πιο «χαρισματικά» έχουν ανάγκη πρωτίστως από το παιχνίδι και την καλλιέργεια της δημιουργικότητάς τους. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί έχει τις δικές του ανάγκες, τις δικές του ιδιαιτερότητες και ότι χρειάζεται το δικό του χρόνο για να αφομοιώσει την ύλη. Κανένα παιδί όμως δεν «χάνεται», όταν υπάρχει η αγάπη και η στήριξη των γονιών και των δασκάλων του. Το πρόβλημα θα δημιουργηθεί εάν εμείς οι γονείς προσπαθήσουμε, με τρόπο καταπιεστικό και αγχωτικό, να επιβάλλουμε στο παιδί μας δικά μας απωθημένα και να το οδηγήσουμε σε δρόμους που δεν αγαπά, όπως δυστυχώς έχουν κάνει αρκετοί γονείς.
Πάντοτε τονίζω στους γονείς ότι οφείλουμε να είμαστε «συνοδοιπόροι» στην προσπάθεια του παιδιού μας και να το βοηθήσουμε σταδιακά να χτίσει την ελπίδα και το όνειρο. Να μην το φορτώνουμε με άγχη τύπου «δεν πρόκειται να βρεις ποτέ δουλειά, η κοινωνία είναι άδικη, όλα πάνε χάλια», γιατί το κάθε παιδί έχει ανάγκη το όνειρο και συν τοις άλλοις κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εκ των προτέρων ποια θα είναι η τύχη των άλλων. Ακόμα και σε τόσο σκληρές εποχές, όπως αυτές που διανύουμε, εξακολουθούν να δίνονται κάποιες ευκαιρίες και αρκετοί καταφέρνουν να ξεχωρίσουν σε Ελλάδα και εξωτερικό. Άλλωστε, όλοι μας έχουμε δει παιδιά που θεωρούσαμε «καταδικασμένα» να θριαμβεύουν στο μέλλουν και παιδιά ταλαντούχα να «εξαφανίζονται».
Αυτό που κυρίως πρέπει γονείς και εκπαιδευτικοί να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι κάθε μαθητής έχει τα δικά του χαρίσματα, τις δικές του ικανότητες και δεξιότητες και αυτά ακριβώς τα στοιχεία πρέπει να έχουμε τη διορατικότητα να εντοπίσουμε έγκαιρα και να του δώσουμε την κατάλληλα ώθηση ώστε να τα αξιοποιήσει. Για παράδειγμα, κάποια παιδιά έχουν μία ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά, κάποια στη λογοτεχνία, άλλα στη μουσική και στα εικαστικά, άλλα στις ξένες γλώσσες κλπ. Δηλαδή, ενδέχεται κάποια παιδιά να μην είναι «δυνατοί» μαθητές σε όλα τα πεδία, ωστόσο για κάποιο αντικείμενο θα δείξουν ενδιαφέρον και αγάπη. Εάν και το ίδιο το παιδί αισθανθεί «δυνατό» σε έναν τομέα που αγαπάει ιδιαίτερα, θα μπορέσει σταδιακά να αποκτήσει υπευθυνότητα και μελλοντικά θα γίνει πιο επιμελές και στα υπόλοιπα μαθήματα. Αντίθετα, ο μαθητής που αισθάνεται ότι δεν έχει καμία κλίση, ότι πουθενά δεν είναι καλός (πράγμα το οποίο, από την προσωπική μου εμπειρία, δεν ισχύει: όλα τα παιδιά έχουν κάποιο ξεχωριστό στοιχείο, αρκεί να τα βοηθήσουμε να το ανακαλύψουν και να το αξιοποιήσουν από νεαρή ηλικία) και πρωτίστως που δεν λαμβάνει τη στήριξη των γονιών και εκπαιδευτικών, μπαίνει σε έναν φαύλο κύκλο και χάνει κάθε ενδιαφέρον για μάθηση.
Επίσης, μία πολύ ωραία ιδέα είναι ο γονιός να χρησιμοποιήσει τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας, με τρόπο ωφέλιμο στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας. Το internet παρέχει τεράστιες δυνατότητες στους γονείς, ώστε το παιδί να αποκτήσει ουσιαστικές γνώσεις σε διάφορα αντικείμενα, αρκεί να χρησιμοποιηθεί σωστά από τους γονείς, οι οποίοι θα επιλέξουν τα κατάλληλα sites και θα δείξουν στο παιδί τους το πώς να χρησιμοποιηθεί ορθά το διαδίκτυο. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά μας θα κατανοήσουν την αξία του διαδικτύου που δεν έγκειται μόνο στα παιχνίδια και ασφαλώς ούτε στις ακατάλληλες ιστοσελίδες που θέτουν σε κίνδυνο τις ανήλικες ψυχούλες…
Τέλος, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς οφείλουν να δείξουν στο παιδί τους ότι σέβονται τις ανάγκες του για παιχνίδι, γέλιο, χαρά και να του περάσουν το πολύτιμο –κατά την άποψή μου- μήνυμα: «δεν μας ενδιαφέρουν οι βαθμοί, ούτε η στείρα απομνημόνευση, μας ενδιαφέρει ο αξιοπρεπής και συνεπής αγώνας για να κατακτήσεις την ουσιαστική γνώση που θα αποτελέσει εφόδιο για να κυνηγήσεις τα όνειρά σου, όποια κι είναι αυτά».
Θα ευχόμουν, κλείνοντας, να οικοδομηθεί κάποια στιγμή ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα βασίζεται στη δημιουργικότητα και στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων και των κλίσεων του κάθε μαθητή, από του –αδίκως- χαρακτηριζόμενου «αδύνατου» μαθητή μέχρι του πιο «δυνατού» και «χαρισματικού». Ως εκπαιδευτικός, στο πλαίσιο της «κοινωνίας πολιτών», έχω απευθυνθεί με προτάσεις μου στον Υπουργό Παιδείας, υποβάλλοντας το ανάλογο αίτημα. Ελπίζω να δοθεί η δυνατότητα σε εμάς τους εκπαιδευτικούς να συμβάλλουμε με τις ιδέες, τις προτάσεις μας και την αγάπη μας για τα παιδιά, στο χτίσιμο του σχολείου του μέλλοντος που δικαιούνται τα παιδιά μας! Πιστεύω ότι τότε μόνο θα πάψουμε να ακούμε από τη νεολαία μας φράσεις τύπου «πάμε να γκρεμίσουμε το σχολείο, να σπάσουμε τα θρανία και τις καρέκλες», που –σε προσωπικό επίπεδο- μου προκαλούν θλίψη, πόνο, οργή, αγανάκτηση, αλλά και δάκρυα για το τι σχολεία έχουμε φτιάξει εμείς οι «σοφοί» ενήλικες για τα παιδιά μας!! Μέχρι τότε όμως, ας οπλιστούμε με δύναμη γονείς και εκπαιδευτικοί και ας δώσουμε, με τη δική μας στάση ζωής, το κίνητρο στο παιδί μας να αποκτήσει ελπίδα και όνειρο που σίγουρα έχει πολύ μεγάλη ανάγκη. Ειδικά στο πλαίσιο ενός καταπιεστικού και εξοντωτικού εκπαιδευτικού συστήματος, όπως δυστυχώς το ελληνικό!!

Advertisements

Leave a comment

Filed under Ζητήματα Εκπαιδευτικά

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s